W ostatnich miesiącach na blogu królował temat templariuszy i ich polskich komandorii, szczególnie tej w Chwarszczanach. Dziś chciałabym zachęcić Was do obejrzenia filmu, który został nakręcony dronem i który przepięknie przedstawia chwarszczańską kaplicę.
wtorek, 24 lutego 2015
poniedziałek, 22 grudnia 2014
Chwarszczany, Rurka
Kochani, dziś po raz kolejny zachęcam Was do przeczytania tekstu na temat kaplicy templariuszy w Chwarszczanach oraz na temat kaplicy tegoż zakonu w Rurce. Znajdziecie go tutaj.
Kaplica w Rurce |
środa, 19 listopada 2014
Chwarszczany
Jakiś czas temu mogliście przeczytać na blogu fragment książki o templariuszach autorstwa Enza Valentiniego, który dotyczył polskiej historii zakonu. Sporo uwagi poświęcono w nim Chwarszczanom. Dziś chciałabym zachęcić Was do przeczytania tekstu Templariusze w Chwarszczanach oraz polecić Wam stronę internetową, która stawia sobie za cel promowanie regionu: Projekt Chwarszczany.
sobota, 1 listopada 2014
Templariusze w Polsce
Niewiele
wiadomo na temat posiadłości tempariuszy w Europie Wschodniej,
szczególnie w krajach bałtyckich, które znajdowały się pod
wpływami zakonu krzyżackiego i zakonu kawalerów mieczowych. Choć
brakuje dokładnych informacji na temat ich siedzib w Inflantach,
istnienie na tym obszarze świątyni jest pewne począwszy od lat 20.
trzynastego wieku, czyli jeszcze przed pojawieniem się tu zakonu
krzyżackiego, już działającego, jednak na razie w Ziemi Świętej.
W
Polsce Zachodniej templariusze osiedlali się wzdłuż Odry i granicy
ze Świętym Imperium Rzymskim, w wioskach i na terenach nadanych im
przede wszystkim przez księcia Władysława Odonicza i Barnima I,
księcia szczecińskiego i pomorskiego.
Na
północy, w stronę Morza Bałtyckiego, znajdowały się posiadłości
w Bani, Kunowie, Lubanowie, Baniewicach, Swobnicy, Piasecznie, Rurce,
bardziej na południe – komandoria w Chwarszczanach, z podległymi
jej miejscowościami: Dargonomyślem, Oborzanami, Cychrami i być
może Sarbinowem. Bardziej prawdopodobne jednak, że ta ostatnia
pozostawała pod wpływem komandorii w Tempelhof, jedynej siedziby
polskiej znajdującej się na zachód od Odry (współcześnie jednej
z dzielnic Berlina niedaleko Lietzen).
Wszystkie
komandorie polskie, założone niemal w tym samym okresie, prezentują
podobieństwa konstrukcyjne, szczególnie budowle religijne, które
wzniesiono w drugiej połowie XIII wieku. Naśladują one podobny
schemat: zostały wybudowane na planie prostokątnym, a ich mury są
granitowe. To właśnie dzięki użytemu materiałowi kaplica w Rurce
zdołała przetrwać najazd bandy chłopskiej z Barnkowa, która w
1373 roku spaliła większość budynków komandorii i wykradła
konie, bydło i owce.
Znajdujące
się w strefie międzynarodowych konfliktów, posiadłości
templariuszy ponosiły szkody podczas wojen, które wybuchały w
kolejnych po rozwiązaniu zakonu stuleciach: od wojny
polsko-krzyżackiej (1519-1521), do tej trzydziestoletniej
(1618-1648), od siedmioletniej (1756-1763), do II wojny światowej.
Odbudowywane kościoły niszczono, by potem znów je zrekonstruować:
to dlatego z budowli prawie zawsze pozostają tylko oryginalne mury.
Modyfikacje i doróbki wykonywano z drewna i czerwonych cegieł.
W
ostatnich dziesięcioleciach zaprezentowano różne projekty, które
mają na celu rewaloryzację zakonu templariuszy na terenie Polski,
wśród nich stworzenie Szlaku Templariuszy. Prace restauracyjne i
konsolidacyjne w Rurce doprowadziły do odkrycia średniowiecznego
cmentarzyka z trzydziestoma dwoma nagrobkami, zaś w Chwarszczanach
kosnerwatorzy usiłują ratować średniowieczne malowidła, które z
powodu różnic temperatur wewnątrz i na zewnątrz grożą
odpadnięciem od ścian.
Większość
dóbr templariuszy, podobnie jak w innych państwach, przejęli
joannici, którzy nierzadko dokonywali przeróbek, jak nastąpiło w
przypadku kaplicy w Rurce, która, opuszczona w XVI wieku, przez
długi czas była używana jako gorzelnia. W Swobnicy natomiast
joannici wybudowali ogromy zamek na planie kwadratowym, z ceglanymi
murami i wielką cylindryczną wieżą. W 1680 roku budowla została
sprzedana margrabiom brandenburskim, którzy przekształcili ją w
barokową rezydencję. Zamek, przechodząc z rąk do rąk właścicieli
prywatnych, którzy nie dbali o jego utrzymanie, jest w stanie
postępującego niszczenia.
Spośród
polskich kaplic tempariuszy swoją wielkością wyróżnia się ta w
Chwarszczanach (niem. Quartschen), wzniesiona w 1290 roku na
pozostałościach poprzedniej budowli. Jej obecny wygląd jest
rezultatem kolejnych transformacji. Jest to wielki budynek na planie
prostokątnym, wybudowany na antycznym granitowym fundamencie.
Ceglane ściany opinają masywne przypory, fasadę zaś okalają
dwie cylindryczne wieże zwieńczone kopułami. Ponad kamiennym
portalem można dostrzec trzypolowe, zamurowane obecnie, okno. Na
szczycie znajduje się niewielka dzwonnica. Przestronne,
trzyprzęsłowe wnętrze kaplicy przykryte jest sklepieniem
krzyżowo-żebrowym, a światło wpada do niego przez dwupolowe,
ostrołukowe okna.
Rangę
Chwarszczan podkreśla fakt, że ich komandor, Bernhard von
Eberstein, pod koniec XIII wieku sprawował funkcję preceptora
zakonu na Polskę, Nową Marchię, Czechy i Morawię. Natomiast w
1286 roku Otto VI, przedstawiciel dynastii askańskiej, już jako
margrabia brandenburski wybrał tę komandorię, aby wstąpić do
zakonu templariuszy. Pozostał tam jednak tylko trzy lata. W 1289
roku zdjął biały płaszcz z czerownym krzyżem, by zostać
zakonnikiem cystersów w opactwie Lehnin, gdzie zmarł w 1303 roku
(we wnętrzach klasztoru wciąż można zobaczyć jego płytę
nagrobną).
sobota, 25 października 2014
Najgorszy zawód średniowiecza? Król Northumbrii
Kochani, dziś zachęcam Was do przeczytania bardzo ciekawego artykułu, autorstwa Kamila Janickiego, na temat najgorszego zawodu średniowiecza. Znajdziecie go tutaj.
piątek, 10 października 2014
Muzem Wojska Polskiego w Warszawie, Sala średniowieczna
Szczególnie cennym zabytkiem jest
prezentowany na wystawie złocony szyszak z X - XI wieku, znaleziony
w pobliżu Kalisza, koło wsi Olszówka. Jest on jednym z trzech
szyszaków znalezionych na terenach dzisiejszej Wielkopolski.
Wykonane z czterech płyt żelaznych pokrytych cienką blachą
miedzianą i złoconych, były zapewne sprowadzane ze wschodu i
stanowiły paradną ochronę głowy wybitniejszych członków drużyny
książęcej. Dalsza część sali prezentuje uzbrojenie rycerstwa
polskiego od II połowy XII wieku do połowy XV wieku. Zobaczyć tu
można m. in. pełną zbroję kolczą z XIII wieku, miecze rycerskie
z XIII - XV wieku, a wśród nich dwa znalezione na pobojowisku pod
Płowcami.
Duża część sali poświęcona jest
bitwie pod Grunwaldem, gdzie 15 lipca 1410 roku połączone siły
polsko - litewsko - ruskie rozgromiły wojska Zakonu Krzyżackiego,
wspierane przez rycerstwo zachodniej Europy. Centralny akcent stanowi
obraz autorstwa Wojciecha Kossaka ukazujący rycerstwo polskie w
bitwie pod Grunwaldem. Przed obrazem ustawiono rekonstrukcje dział z
I połowy XV wieku, lekką hufnicę na kołach stosowaną w polu i
dwie taraśnice używane do obrony i oblężeń zamków. Jednym z
najcenniejszych obiektów prezentowanych na wystawie jest relikwiarz
gotycki, zdobyty w czasie wojny z Krzyżakami. Wykonany został w
1388 r. prawdopodobnie w Elblągu na zlecenie krzyżackiego komtura
Thiele von Lorich.
Złocony szyszak z X-XI wieku
Po zwycięstwie pod Grunwaldem
relikwiarz jako trofeum o charakterze sakralnym został przez króla
Władysława Jagiełłę przekazany katedrze gnieźnieńskiej. W roku
1823 na życzenie władz Kapituła Metropolitalna w Gnieźnie
ofiarowała relikwiarz pruskiemu następcy tronu, księciu
Fryderykowi Wilhelmowi, który z kolei przekazał go do
odbudowywanego zamku pokrzyżackiego w Malborku. W 1945 roku
relikwiarz został ukryty przez wycofującą się załogę niemiecką
w ścianie skarbca zrujnowanego podczas działań wojennych zamku.
Relikwiarz gotycki
Odnaleziony po zakończeniu działań
wojennych, został złożony jako powtórne trofeum wojenne w Muzeum
Wojska Polskiego. Wykonany jest ze złoconego srebra w formie
dyptyku. Oba skrzydła z zewnątrz pokryte są złoconą blachą, nad
którą techniką trawienia i grawerowania przedstawiono postać
Chrystusa jako Męża Boleści oraz scenę ofiarowania się fundatora
w opiekę Matce Bożej. Wnętrze relikwiarza wypełniają sceny
skomponowane z pojedynczych figurek odlanych ze srebra i złoconych.
Przedstawiają one na lewym skrzydle scenę ukrzyżowania, na prawym
ofiarowania się komtura protegowanego przez świętych,Matce Bożej,.
Oba skrzydła są obramowane kasetonami z umieszczonymi w nich
relikwiami.
II poł. XV wieku przyniosła w
Polsce kryzys pospolitego ruszenia rycerskiego, najpełniej ujawniony
podczas wojny trzydziestoletniej z Zakonem Krzyżackim i rozwój
wojsk zaciężnych złożonych z zawodowych żołnierzy służących
za pieniądze. Właśnie te wojska, w skład których wchodziły roty
ciężkozbrojnych kopijników, przybranych w pełne zbroje płytowe,
wspierane przez lżej zbrojnych konnych strzelców oraz roty piesze
uzbrojone w coraz większym stopniu w broń palną, odniosły w 1462
roku świetne zwycięstwo nad wojskami Zakonu pod Świecinem.
Pełna zbroja kopijnicza z II poł. XV wieku
wtorek, 30 września 2014
Średniowieczna Europa: Rycerze i Turnieje
Kochani, dziś pragnę zachęcić Was do obejrzenia tego filmu dokumentalnego o średniowiecznych rycerzach i turniejach:
I część:
II część:
Subskrybuj:
Posty (Atom)